Stacja Szybkiej Kolei Miejskiej Gdynia Główna i zabytkowy Dworzec Podmiejski oddane do remontu
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście przekazała wykonawcy plac budowy na stacji Gdynia Główna, przeznaczonej do modernizacji. Prace ruszą w piątek, 22 lipca a ich pierwsza faza potrwa do 24 sierpnia. W tym czasie pociągi w obu kierunkach będą jeździły wahadłowo po jednym torze. Kolejne etapy będą trwały do marca 2023 roku.
REKLAMA
W pierwszej kolejności wyremontowany zostanie peron i wymienione tory, w drugiej Dworzec Podmiejski. Ponadto zaplanowano wybudowanie centrum monitoringu oraz zamontowany nowy System Informacji Pasażerskiej i monitoring na linii 250 SKM (Rumia Janowo - Gdańsk Śródmieście).
Prace przygotowawcze potrwają do 21 lipca. Roboty właściwe rozpoczną się w piątek, 22 lipca. Wtedy to zostanie zamknięty tor 502 w stronę Gdańska i nastąpi wymiana szyn oraz prace przy krawędzi peronu – m.in. wymiana płyt krawędziowych, nawierzchni peronowej, wykonanie ścieżek prowadzenia. Ten etap zakończy się 7 sierpnia.
Kolejnego dnia, 8 sierpnia nastąpi zamiana stron w pracach na peronie – zamknięty zostanie tor 501 w stronę Wejherowa / Lęborka. Tę stronę peronu czeka ten sam zakres robót, które powinny zakończyć się 24 sierpnia.
Także zabytkowy budynek Dworca Podmiejskiego przejdzie remont, zaraz po letniej modernizacji peronu. Ma on przywrócić dawny urok wybudowanemu w 1959 roku według projektu Wacława Tomaszewskiego dworcowi, który łączy styl klasycystyczny, art déco i modernizm.
Do zadań wykonawcy remontu Dworca Podmiejskiego należą m.in.:
W zależności od postępu prac drogi dojścia na peron będą się zmieniać. Dostanie się na niego będzie możliwe:
Koszt modernizacji to 62 mln zł.
Prace przygotowawcze potrwają do 21 lipca. Roboty właściwe rozpoczną się w piątek, 22 lipca. Wtedy to zostanie zamknięty tor 502 w stronę Gdańska i nastąpi wymiana szyn oraz prace przy krawędzi peronu – m.in. wymiana płyt krawędziowych, nawierzchni peronowej, wykonanie ścieżek prowadzenia. Ten etap zakończy się 7 sierpnia.
Kolejnego dnia, 8 sierpnia nastąpi zamiana stron w pracach na peronie – zamknięty zostanie tor 501 w stronę Wejherowa / Lęborka. Tę stronę peronu czeka ten sam zakres robót, które powinny zakończyć się 24 sierpnia.
W czasie zamknięć poszczególnych torów pociągi jadące w obu kierunkach będą jeździły wahadłowo i zatrzymywały się tylko z jednej strony peronu! W ten właśnie sposób ruch pociągów prowadzony jest przy modernizowanym peronie SKM Gdynia Orłowo – wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.
Także zabytkowy budynek Dworca Podmiejskiego przejdzie remont, zaraz po letniej modernizacji peronu. Ma on przywrócić dawny urok wybudowanemu w 1959 roku według projektu Wacława Tomaszewskiego dworcowi, który łączy styl klasycystyczny, art déco i modernizm.
Do zadań wykonawcy remontu Dworca Podmiejskiego należą m.in.:
- zachowanie oryginalnej, drewnianej stolarki drzwiowej i okiennej - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego;
- zachowanie i konserwacja dworcowego zewnętrznego zegara w okulusie na kwadratowym tle;
- likwidacja lokali usługowo-handlowych i tymczasowego pawilonu fast foodu;
- odtworzenie trzecich drzwi wejściowych z podcienia wejściowego do holu głównego;
- pozostawienie podświetlanego napisu „Dworzec Podmiejski";
- zachowanie najcenniejszych elementów wystroju hallu kasowego;
- modernizacja pomieszczenia kas;
- montaż szklanych automatycznych drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM;
- wymiana nawierzchni na placu przed dworcem.
W pierwszej fazie prac w budynku Dworca Podmiejskiego teren budowy zostanie wygrodzony w taki sposób, żeby możliwe było przemieszczanie się pasażerów i był zapewniony dostęp do kas i Działu Obsługi Posprzedażowej. W dalszym etapie – 4. kwartał tego roku, budynek Dworca Podmiejskiego zostanie całkowicie zamknięty. Obsługa Pasażerów (kasy, reklamacje itp.) zostanie przeniesiona do tymczasowego dworca kontenerowego – informuje rzecznik SKM.
W zależności od postępu prac drogi dojścia na peron będą się zmieniać. Dostanie się na niego będzie możliwe:
- albo przez budynek Dworca Głównego i pochylnię,
- albo przez budynek Dworca Podmiejskiego i schody lub windę.
Koszt modernizacji to 62 mln zł.
PRZECZYTAJ JESZCZE