Gdynia ma plan, by w mieście było więcej rowerzystów
Opracowanie diagnozy obecnego stanu polityki rowerowej oraz planu działania trwało dwa miesiące. Audyt wykonała firma Inspro, która wskazała m.in. na dużą liczbę dróg i ścieżek rowerowych, jednak zaznaczyła, że wiele z nich nie łączy się ze sobą. Problem sprawiają też występujące ciasne łuki czy drogi rowerowe odsunięte od wlotów na skrzyżowania, co powoduje słabą widoczność dla rowerzystów oraz kierowców i może prowadzić do kolizji.
Jako dobre praktyki warte rozpowszechnienia firma wskazała przemyślaną strategię promocji roweru, adresowaną zwłaszcza do osób jeżdżących na dwóch kółkach do pracy, zwracanie uwagi na kwestie rowerowe przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego czy powołanie oficera rowerowego o jasnym zakresie obowiązków.
- Raport pomoże jasno powiedzieć, co jest najważniejsze, najpilniejsze do zrobienia, co stanie się w krótkiej perspektywie, a co za kilka lat - zaznaczył Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej.
Plan działania obejmuje 37 pomysłów, które będą realizowane przez 30 miesięcy, od stycznia 2014 r. do czerwca 2016 r. W tym czasie Miasto uzupełni najważniejsze braki w ciągłości istniejących dróg rowerowych. Ścieżki mają powstać przy ul. Wielkopolskiej i al. Zwycięstwa, a jakość tych istniejących przy ul. Morskiej ma być poprawiona do bardziej zgodnej ze standardami. Ruch wokół szkół oraz na wybranych ulicach Śródmieścia zostanie uspokojony, aby rowerzyści mogli bezpiecznie poruszać się jezdnią. Zmiany w infrastrukturze uzupełni informacja i promocja, w tym drogowskazy dla rowerzystów oraz szkolenia z jazdy w ruchu miejskim.
Plan zakłada, że co roku 1% gdynian będzie przesiadać się na rower. W ten sposób w 2023 r. rowerzyści mają stanowić 10% uczestników ruchu drogowego.
- Dokument jest poważnym zobowiązaniem. Chcemy realizować politykę rowerową, budując ją w sposób świadomy, stawiając wysoko poprzeczkę - powiedział prezydent Wojciech Szczurek.
Gdynia jest trzecim polskim miastem, po Tczewie i Gdańsku, które przeszło audyt BYPAD. To wszechstronne, partycypacyjne badanie jakości polityki rowerowej. Metodologia opiera się na ocenie systemu zarządzaniu jakością według standardu ISO. Do tej pory została wdrożona w ponad 170 miastach i regionach w 24 krajach.
Raport z audytu
źródło: UM Gdynia