reklama
kategoria: Gospodarka
30 lipiec 2015

Przemysł stoczniowy stoi metalem

zdjęcie: Przemysł stoczniowy stoi metalem / fot. pixabay / JonKline
Każdy amator modelarstwa okrętowego wie, jak skomplikowana jest budowa kadłuba. Aby zapewnić odpowiednie wzmocnienie poszycia, w nowoczesnych statkach stosuje się przede wszystkim elementy metalowe.
Do produkcji statków używa się dwóch rodzajów metali. Pierwszym z nich jest stal okrętowa. Musi ona posiadać niezbędne certyfikaty, które powinny się znaleźć w dokumentacji okrętu. Drugim wykorzystywanym metalem jest aluminium – najczęściej w formie stopu z innymi metalami, które znacznie zwiększają jego wytrzymałość. Aluminium nie koroduje, ale jest mniej wytrzymałe niż stal i znacznie droższe. 

Wymagania odnośnie metali stosowanych w przemyśle stoczniowym

Według dokumentu „Zastosowanie metali i stopów w okrętownictwie” stal musi mieć odpowiednią plastyczność i nie może robić się krucha w niskich temperaturach. Przemysł stoczniowy stawia przed producentami statków duże wymagania, bo stal nie może korodować w morskiej wodzie. Co więcej, niektóre rodzaje ładunku mogą powodować także szybsze rdzewienie powłoki statku, dlatego musi być ona odporna na chemikalia. By to uzyskać, konieczne jest zastosowanie stali w pełni nierdzewnej, a dodatek substancji, które wpływają na tę właściwość, nie może powodować obniżenia innych parametrów. Często stosowanymi dodatkami są mangan, niob, glin i wanad. Ponadto stal jest walcowana w celu uzyskania mniejszych ziaren metalu. Pokrywa się ją także po spawaniu powłokami, co zapewnia odporność na słoną wodę. Spawanie blach ze stali jest łatwiejsze niż tych z aluminium; to samo tyczy się ich formowania i cięcia. 

Jak obrabia się aluminium okrętowe? 

Aluminium jest znacznie rzadziej stosowane do budowy okrętów z uwagi na to, że cechuje je mniejsza wytrzymałość. Najczęściej pokrywa się nim elementy stalowe, przez co zyskują one odporność na rdzę. Dzięki odpowiedniej obróbce można też otrzymać stop kilkukrotnie mocniejszy od zwykłego aluminium. Dodaje się do niego między innymi cynk, miedź, magnez, krzem i mangan. Aluminium jest nawet 5 razy droższe niż stal (źródło: http://www.amw.gdynia.pl/library/File/ZN%202010/10Jurczak%20W.pdf), topi się w niższych temperaturach, a jego spawanie jest trudniejsze. Blacha aluminiowa jest znacznie mniej wytrzymała od blachy stalowej takiej samej grubości. Aluminium stosuje się na statkach jako składnik poszycia, dzięki czemu można zmniejszyć znacznie jego ciężar. Nie przewodzi prądu i nie iskrzy się, co jest zaletą na jednostkach przewożących paliwo i inne ładunki łatwopalne. 

Nie liczy się tylko skład stopu 

Bardzo ważnym czynnikiem jest sposób, w jaki obrabia się blachę. Najwięcej uwagi wymaga aluminium, gdyż odkształca się ono podczas obróbki termicznej. Spawanie stali jest prostsze, lecz mimo to popularność lżejszych materiałów wciąż rośnie. Informacje na ten temat można znaleźć także na stronie bmtpro.com.

materiały partnera
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Gdynia
20.4°C
wschód słońca: 04:10
zachód słońca: 21:19
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Gdyni

kiedy
2025-06-07 18:00
miejsce
Konsulat Kultury, Gdynia, Jana z...
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-07 19:00
miejsce
Sala Koncertowa Portu Gdynia,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-07 22:00
miejsce
Teatro Gdynia, Gdynia, Plac...
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-08 17:00
miejsce
Konsulat Kultury, Gdynia, Jana z...
wstęp biletowany