Będzie nowy Port Zewnętrzny
Po ponownym uzyskaniu przez Polskę dostępu do morza, po 100 latach od powstania Portu Gdynia ruszył najważniejszy projekt w jego historii – budowa Portu Zewnętrznego. Dzięki badaniom dna morskiego na początku maja, podczas którego nie znaleziono przeciwwskazań do budowy zaplanowano pirs zewnętrzny, będący przedłużeniem istniejącego molo Węglowego.
REKLAMA
Pirs jest budową hydrotechniczną, sztucznym półwyspem wysuniętym w głąb wody. Dzięki rozpoczęciu prac przy budowie Portu Zewnętrznego znikają ograniczenia dla dalszego rozwoju Portu Gdynia, co z kolei przełoży się na wzrost potencjału przeładunkowego i konkurencyjność Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego.
Jednak, aby rozpocząć budowę pirsu zewnętrznego należy wcześniej sprawdzić dno morskie, na którym ma się rozpocząć budowa. Rozpoznanie dna zaczęto od badań ferromagnetycznych, które mają na celu zlokalizowanie obiektów ferromagnetycznych (wytwarzających wokół siebie pole magnetyczne, jak żelazo, nikiel, kobalt i niektóre ich stopy), w tym przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych oraz określenie ich parametrów. Na podstawie takich badań można oszacować ilość oraz rodzaj obiektów znajdujących się na danym akwenie przed ich wydobyciem i utylizacją. Po zakończeniu badań ferromagnetycznych, ruszą badania geologiczne.
Prace wykonywane są w ramach przetargu z końca 2021 r. na wykonanie prac geologicznych oraz opracowanie niezbędnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i rozpoznanie ferromagnetyczne dna morskiego. Jest to zarazem początkowy i ważny etap projektu budowy Portu Zewnętrznego, mający na celu zbadanie całej powierzchni akwatorium, na terenie którego miałyby powstać falochrony i pirs zewnętrzny. Kolejny krok na etapie przygotowania dokumentacji do uruchomienia projektu uniwersalnego pirsu zewnętrznego w Porcie Gdynia.
Takie badania są niezbędne do pobrania odpowiednich próbek, które następnie przekazywane są do analiz. Na tej podstawie powstanie dokumentacja geologiczno-inżynierska, która zostanie przedłożona do zatwierdzenia w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Projekt budowy Portu Zewnętrznego przewidziany jest do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym. Obejmuje on budowę nowego uniwersalnego pirsu portowego i jest najważniejszym etapem rozwoju Portu Gdynia w jego stuletniej historii. Sposób jego wykorzystywania zostanie określony przez jego przyszłego operatora. Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest w trakcie procesu jego wyboru.
Jednocześnie trwają prace i inwestycje dostępowe, które ułatwią obsługę nowego terminalu, inwestycje w infrastrukturę kolejową w Porcie Gdynia i jego zaplecze. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie przepustowości i uzyskanie bezproblemowej obsługi Portu Zewnętrznego.
Ponadto, jak informuje Port Gdynia dostosowywana jest jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Co więcej, nowe falochrony staną się osłoną dla całego portu, który jest portem o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania polskiej gospodarki. Realizacja inwestycji wzmacnia rolę Polski w transeuropejskiej sieci transportowej.
Jednak, aby rozpocząć budowę pirsu zewnętrznego należy wcześniej sprawdzić dno morskie, na którym ma się rozpocząć budowa. Rozpoznanie dna zaczęto od badań ferromagnetycznych, które mają na celu zlokalizowanie obiektów ferromagnetycznych (wytwarzających wokół siebie pole magnetyczne, jak żelazo, nikiel, kobalt i niektóre ich stopy), w tym przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych oraz określenie ich parametrów. Na podstawie takich badań można oszacować ilość oraz rodzaj obiektów znajdujących się na danym akwenie przed ich wydobyciem i utylizacją. Po zakończeniu badań ferromagnetycznych, ruszą badania geologiczne.
Prace wykonywane są w ramach przetargu z końca 2021 r. na wykonanie prac geologicznych oraz opracowanie niezbędnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i rozpoznanie ferromagnetyczne dna morskiego. Jest to zarazem początkowy i ważny etap projektu budowy Portu Zewnętrznego, mający na celu zbadanie całej powierzchni akwatorium, na terenie którego miałyby powstać falochrony i pirs zewnętrzny. Kolejny krok na etapie przygotowania dokumentacji do uruchomienia projektu uniwersalnego pirsu zewnętrznego w Porcie Gdynia.
Takie badania są niezbędne do pobrania odpowiednich próbek, które następnie przekazywane są do analiz. Na tej podstawie powstanie dokumentacja geologiczno-inżynierska, która zostanie przedłożona do zatwierdzenia w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Projekt budowy Portu Zewnętrznego przewidziany jest do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym. Obejmuje on budowę nowego uniwersalnego pirsu portowego i jest najważniejszym etapem rozwoju Portu Gdynia w jego stuletniej historii. Sposób jego wykorzystywania zostanie określony przez jego przyszłego operatora. Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest w trakcie procesu jego wyboru.
Jednocześnie trwają prace i inwestycje dostępowe, które ułatwią obsługę nowego terminalu, inwestycje w infrastrukturę kolejową w Porcie Gdynia i jego zaplecze. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie przepustowości i uzyskanie bezproblemowej obsługi Portu Zewnętrznego.
Ponadto, jak informuje Port Gdynia dostosowywana jest jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Co więcej, nowe falochrony staną się osłoną dla całego portu, który jest portem o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania polskiej gospodarki. Realizacja inwestycji wzmacnia rolę Polski w transeuropejskiej sieci transportowej.
PRZECZYTAJ JESZCZE